آموزش مقدماتی پی ال سیPLC
 
گزارش کار و نرم افزار های برق صنعتی
گزارش کار و نرم افزار های برق صنعتی
sssss

آموزش مقدماتي پی ال سی PLC

 

PLCیعنی کنترل کننده منطقی برنامه پذیر این سیستم وسیله ای است که متناسب به برنامه ای که دریافت می کند وظیفه ای را انجام می دهد .  در حقیقت این وسیله بسیار قابل انعطاف که خود یک کنترل کننده کامل است به عنوان قطعه ای برنامه پذیر در صنایع گوناگون کاربرد وسیعی یافته است به گونه ای که در طراحی کنترل کننده ها و مدارهاي فرمان در خطوط تولید و فرآیندهای صنعتی استفاده از مدارهای فرمان قدیمی منسوخ گردیده و در اکثر مراکز صنعتی از کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی استفاده می شود .

 

 

 

انواع PLC  هاي شركت زيمنس:

1- LOGO  Mini PLC

2- SIMATIC S5

3- SIMATIC S7

4- SIMATIC M7

5- SIMATIC C7

6-Win AC

7-TD 200

LOGO  Mini PLC :

در پروسه های كوچك می توانیم از کنترل کننده ها با برنامه نویسی ساده (LOGO) استفاده کنیم.

LOGO یک miniPLC از خانوادهPLC  های SIEMENS است که با همان منطق PLC های S5 و S7  برنامه نویسی می شود ولي LOGO  قدری کوچکتر از یک PLC است و قدرت cpu آن کمتر و تعداد ورودی و خروجی های کمتری دارد . البته به همان نسبت نیز LOGO ارزانتر از یک PLC است . اکثر پروسه ها به پروسه های متوسط و کوچک ختم می شود و استفاده از PLC در چنین پروسه هایی اصلاً معقول و مقرون به صرفه نیست ، LOGO بی نظیر است و زمینه های کاری فراوانی می تواند داشته باشد و این مزیت LOGO نسبت به PLC است . با استفاده از نرم افزارLOGO SOFT COMFORT به راحتی می توانیم طرح مدارفرمان را قبل از load شدن روی دستگاه ببینیم و با استفاده از simulation نحوه عملکرد آن را تست کنیم و بعد از مطمئن شدن و بر طرف کردن خطاها و مشکلات آن را روی دستگاه load کنیم و ورودی-خروجی ها را به آن متصل کنیم.

 SIMATIC S5  :

PLC سری S5 ، شامل مدلهای مختلفی از جمله 90U-95U-100U-155U-135U می باشد که هرکدام در صنعت کاربرد مخصوص به خود را دارند واين نوع PLCهمانند PLC هاي سري S7 است. PLC هاي S5 منسوخ شده اند و ديگر كاربردي ندارد.

SIMATIC S7:

 PLC سری S7 که در مدل هایی شامل S200-S300-S400  یافت می شود.

 PLC S7-200 : یک نوع PLC کمپلت است یعنی تمام اجزای آن شامل ورودی وخروجی ومنبع تغذیه روی یک کیس سوارشده که جهت کنترل پروسه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد ونسبت به بقیه مدل ها دارای قیمت ارزانتری می باشد.

  PL S7-300: یک نوع PLC مدولار(قسمت- قسمت) می باشدکه مدول های مختلف آن روی دستگاهی به نام راک سوار می شود ودارای ورودی وخروجی های بیشتری نسبت بهS7-200 می باشد.

PLC S7-400 : این نوع نیز یک PLC مدولار بوده که دارای کارایی بیشتری نسبت به بقیه مدل های توضیح داده شده می باشد و بیشتر در کارخانجات بزرگ نظیر پالایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برنامه نویسی PLC :

برنامه نویسی PLC به سه طریق امکان پذیر است که شامل :

FBD(Function Block Diagram)

 (LDR(Ladder Diagram

STL(Statement List)       

FBD: یک نوع برنامه نویسی گرافیکی است که از استاندارد آمریکایی گیت های منطقی استفاده می نماید. این نوع روش برنامه نویسی مورد علاقه افرادیست که با گیت های منطقی آشنایی دارند.

 LAD: این نوع برنامه نویسی نیز گرافیکی است و مورد علاقه کسانی است که با دیاگرام مداری آشنایی دارند همانند متخصصین رشته برق صنعتی.

STL: این زبان برنامه نویسی یک نوع زبان برنامه نویسی سطح بالاست که شبیه زبان اسمبلی می باشد . برای برنامه نویسی به این روش از شماتیک بلوک ها استفاده نمی شود بلکه از یک سری اعداد و ارقام برای برنامه نویسی استفاده می شود این زبان نیز مورد علاقه کسانی است که به زبان اسمبلی (زبان ماشین) آشنایی دارند همانند متخصصین کامپیوتر. از مزایای زبان STL می توان به سرعت زیاد و اشغال فضای کمتر حافظه اشاره کرد. برای برنامه نویسی LOGO فقط از دو روش FBD و LAD می توان استفاده نمود.  PLC S7 &S5 با هر سه زبان یعنی   FBD-LAD-STL برنامه نویسی می شود . برای برنامه نویسی PLC های S5 وS7 از نرم افزار های  STEP5,STEP7 استفاده می شود

PLC ها با كاربرد محدود:

اين نوع PLC ها براي كنترل سيستم هاي با حجم كوچك با تعداد ورودي و خروجي هاي محدود استفاده مي گردند. به علت قابليت محدودتر ، اين نوع PLC ها براي كنترل همزمان تعداد كمتري از فرايند ها يا كنترل دستگاه هاي مجزاي صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرند. اغلب شركت هاي سازنده، اين نوع PLC ها را به همراه ساير PLC به بازار ارائه نموده اند ولي برخي از شركت هاي سازنده آن را با نام ميكرو PLC به بازار ارائه مي نمايند ، از جمله اين نوع PLC مي توان به نمونه زير اشاره كرد:

1- ميني PLC ساخت شركت زيمنس آلمان با نام LOGO

2- ميني PLC ساخت شركت تله مكانيك فرانسه با نام Zelio

3- PLC مولر آلمان

4- PLC ، LG كره  

PLC ها با كاربرد گسترده:

اين نوع PLC ها براي كنترل سايت كارخانجات بزرگ استفاده مي شود. معمولا در اين كارخانجات PLC ها در قسمت هاي مختلف سايت كارخانه وجود داشته و كنترل محلي بر قسمت هاي تحت پوشش خود انجام مي دهند و اطلاعات مورد نياز را با استفاده از روشهاي گوناگون به اتاق كنترل مركزي منتقل مي كنند كه در آن محل با استفاده از روش هاي مختلف مونيتورينگ صنعتي ، اطلاعات به شكل گرافيكي تبديل كرده و بر روي صفحه مانيوتور نمايش مي دهند.

از جمله اين PLC ها مي توان به نمونه هاي زير اشاره كرد:

1- خانواده PLC هاي S5 و S7(زيمنس)

2- خانواده PLC هاي OMRON ژاپن

3- خانواده PLC هاي تله مكانيك فرانسه

4- خانواده PLC ميتسوبيشي ژاپن

5- خانواده PLC هاي LG كره

6- خانواده PLC آلن برادلي امريكا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


فروش و دانلود گزارش کار های مخصوص برق و الکترونیک به صورت رایگان , دانلود گزارش کار
آرشيو وبلاگ
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

cache01last1458146208